Skip to content

Kommenteista (ja vähän itsekkyydestä)

16.9.2011

Tilastojen mukaan mun juttuja käy lukemassa sellaset 50-100 ihmistä päivässä, mut kommentteja saan ehkä pari viikossa. Ehkä tähän pitäis soveltaa suomalaisen miehen logiikkaa rakkaudentunnustusten jakamisesta: jos on kerran sanonu että rakastaa, niin asiasta tarvii ilmottaa uudelleen vasta jos tilanne sattuu muuttumaan. Eli jossei kommentteja kuulu, niin tekee hommansa sen verran hyvin, ettei löydy ainakaan valittamisen aihetta. Toisaalta -ja ehkä todennäkösemmin- se voi tietty tarkottaa myös sitä, että mun kirjotukset ei vaan herätä kerrassaan mitään tunteita tai että kävijät klikkaa ittensä pois sivulta lukematta niitä ollenkaan.

Mä tiedostan, että mun postaukset ei välttämättä oo niitä kaikkein kommenttiystävällisimpiä. Usein mä jopa tietosesti vältän kysymyksiä kirjottaessani. Ensinnäkin, jos kerta bloggaa puhtaasti itteään varten (niinku mä tässä blogissa vihdoinki ihan oikeesti oon onnistunu tekemään), niin miks esittäis kysymyksiä? Jos lähtee siitä oletuksesta, et blogia ei lue kukaan, niin miks niitä olemattomia lukijoita pitäis jotenkin puhutella tekstissä. Toisekseen, oon ihmisenä ja varsinkin mielipiteissäni tosi itsenäinen ja itsevarma. En kysy edes mun läheisiltä mielipidettä tai neuvoa mua koskevissa asioissa, ellen sit tiiä niillä olevan erityistä tietoa tai osaamista jossain jutussa. Mun blogissa käsiteltävät asiat on lähtösin mun päästä, joten mun tiedot niihin liittyen on todennäkösesti ylivertaset satunnaiseen lukijaan verrattuna. Miks siis kysyisin satunnaisen lukijan mielipidettä?

Otetaan esimerkiks hypoteettinen tilanne:

Oon pukeutunu mielestäni niin kivasti, et asu ansaitsee tulla kuvatuks. Otan asusta niin kivoja kuvia, et ne ansaitsee tulla julkastuks blogissa. Kysyn lukijoilta, mitä mieltä ne on asusta.

Lukija A kommentoi: Ihan tosi kiva asu, oot nätti ja ihana, tykkään!!1!1!

Paula ajattelee:  Vau, joku kehuu mua, jee!

Paula vastaa: Kiitos paljon, mäkin tykkään! :)

Lukija B kommentoi: Hyi v*ttu, rumat vaatteet ja naama ku hevosen p*rse!

Paula ajattelee: Oho, jollain on vähän huono päivä.

Paula vastaa: No kaikki ei voi tykkää samoist jutuista, onneks ite rakastan sekä vaatteita et naamaa! :)

That’s it. Keskustelu kuoli molemmissa tapauksissa ennen ku ehti alkaakaan, mun mielipidettä kyseisestä asusta ei kumpikaan kommentti hetkauttanu mihinkään suuntaan ja kaikki jatko elämäänsä onnellisena tahoillaan. Tilanne olis ollu täsmälleen sama, jos oisin jättäny kysymyksen esittämättä ja jääny ilman kommentteja. Miks esittää kysymys pelkästään kommenttien ittensä takia, jos niiden sisällöllä ei oo mitään merkitystä? (Ja tässä vaiheessa haluan korostaa, etten todellakaan mitenkään väheksy ylläolevien kaltaisia kommentteja tai yhtään mitään kommentteja, hypin aina innosta huomatessani jonkun kommentoineen jotain mun juttua. En vaan koe tarpeelliseks erityisesti kalastella ”turhia” kommentteja.)

Toisaalta kuitenkin ihailen sellasta lepposaa vuoropuhelua, mitä joidenkin bloggareiden kommenttibokseissa käydään. Bloggarille kertoillaan omia kuulumisia, mielipiteitä, vinkkejä, lukijat keskustelee kommenttilootassa bloggarin ja toistensa kanssa, kyselee bloggarilta asioita… Ehkä näillä bloggareilla on vakiintuneempi ja laajempi lukijakunta, ehkä ne kirjottaa kiinnostavampia postauksia, mut ehkä ne myös teksteissään jotenkin enemmän huomioi lukijan. Okei, joku blogilistan kärjessä oleva bloggari tietysti tietääkin, että niitä lukijoita varmasti on, jollon on ehkä helpompi ottaa suoraa kontaktia tekstissäkin. Mutta jokuhan niillekin joskus on ekat kommentit kirjottanu ja todennäkösesti ennen ku blogi on saavuttanu järkyttävän suosion.

Toinen hypoteettinen tilanne:

Oon pukeutunu mielestäni niin kivasti, et asu ansaitsee tulla kuvatuks. Otan asusta niin kivoja kuvia, et ne ansaitsee tulla julkastuks blogissa. Kysyn lukijoilta, mitä mieltä ne on asusta.

Lukija A kommentoi: Tykkään tosta miten oot yhdistäny eri materiaaleja ja noi värit toimii tosi kivasti. Ite oisin kyllä ehkä laittanu erilaiset kengät.

Paula ajattelee: Oi, joku on jaksanu paneutua mun asuun oikein kunnolla, kivaa!

Paula vastaa: Kiitos! Muakin vähän häiritsee noi kengät, minkälaiset sä olisit laittanu?

Lukija A vastaa: No ehkä jotku eri väriset ja korkeempikorkoset.

Lukija B kommentoi: Joo, vaikka jotku värikkäät korkkarit!

Paula ajattelee: Mahtavaa, onpa niillä ideoita!

Paula vastaa: Totta, noi vois toimia! Pitää kattoa jos mun surkeista kenkävalikoimista löytyis jotain ton suuntasta. :) 

Keskustelu mahdollisesti jatkuu vielä alkuperäisten tai muiden lukijoiden toimesta, mä oon saanu uusia ideoita pukeutumiseen, lukijat on päässy jakamaan mielipiteitään ja tullu kuunnelluiks. Noinkin simppeli kysymys voi siis poikia myös mielenkiintosen keskustelun, joka antaa kaikille osallisille jotain. Vau!

Olin aikeissa kirjottaa tähän juttuun, että mulle mieluisimmat kommentit on sellasia, jotka pitää sisällään jonkun kysymyksen. Se herätti mut -jälleen kerran- tajuumaan, miten kauheen itsekäs oon ihan oikeissakin keskusteluissa. Odotan jotenki aina sitä tilaisuutta, että ite pääsisin sanomaan jotain tai kertomaan jonku oman kokemukseni sen sijaan, että oikeesti keskittyisin kuuntelemaan mitä muut sanoo. Mulle tekis oikeesti tosi hyvää livenäkin joskus kuunnella enemmän ja esittää kysymyksiä ja unohtaa itteni ja omat juttuni hetkeks. On hölmöä, että mua kyllä kiinnostaa muut ihmiset ja niiden taustat ja ajatukset, mut sen sijaan että kyselisin niiltä niitä juttuja, mä ennemmin stalkkailen niitä jossain facebookissa tai pohdin oman pääni sisällä, millasia tyyppejä ne mahtaa olla. Tää on ehkä yks syy, miks mä en oikein osaa ystävystyä, kun en idiootti osaa pukea sitä uteliasta kiinnostusta pääni sisällä sanoiks ja kysyä ja kuunnella.

Että semmosta syväluotaavaa analyysia, lopetetaan ennenku menee liian syvälliseks. Tän tajunnanvirran pointti on ehkä se, että voisin ainakin blogissa mutta myös livenä yrittää ottaa muita ihmisiä enemmän huomioon myös ajatusten tasolla (tosi kohtelias ja huomaavainenhan mä kyllä muuten oon), oikeesti kiinnostua niiden ajatuksista ja mielipiteistä ja ehkä jopa ihan vähän yrittää imeä jotain oppia ja vaikutteitakin tähän mun yli-itsevarmaan päähäni. Blogin puolella jo harjottelun alotinkin esittämällä postauksessa kysymyksen, ja itseasiassa just tajusin eilen käyneeni keskustelua, missä mä pelkästään esitin kysymyksiä ja kuuntelin vastauksia, jee!

15 kommenttia leave one →
  1. 16.9.2011 18:36

    Mä muistan vielä, kun joskus vuosia sitten postaus ei ollut postaus ellei sen lopussa kysytty jotain. Ihan mitä tahansa. Itsekin piti aina kysyä, mitä porukka tykkäsit asusta (yleensä ei tykätty) tai vaikka mitä kuuluu (harvoin vastattiin tähänkään).

    Nykyään enemmän ärsyttää, kun tuntuu, että joidenkin bloggaajien on pakko väkisin aina kysyä jotakin. Itse en juurikaan jaksa vastailla bloggaajien kysymyksiin. Kommentoin helpoiten silloin, kun postaus herättää ajatuksia.

    Pointti tais olla, että ei mulla ehkä ollut pointtia. Kunhan höpötän, kun kaikki on viettämässä perjantai-iltaa eikä kukaan kommentoi mua. Piti lähteä sitten spämmäämään muita!:D

    Kivaa viikonloppua!<3

    • 16.9.2011 20:20

      Ainiin, toihan mulla oli itellänikin mielessä jossain vaiheessa mut unohdin sen sit tohon postaukseen laittaa! itekin siis tosi harvoin vastaan mihinkään suoraan kysymykseen kommentoidessa, vaikka postauksessa olis kysymys nii kommentoin yleensä jotain ihan muuta :D

      ehkäpä munkaan ei siis tartte väkipakolla vääntää kysymystä joka postaukseen, mut jos se sattuu johonkin luontevasti sopimaan niin ei tartte aktiivisesti vältelläkään :)

      kivaa viikonloppua sinnekin ja aina saa spämmätä! <3

  2. tiuku permalink
    16.9.2011 20:22

    no heipä hei ja haloota pöytään! oon lukenu tätä ja edellistä ja sitäkin edellistä sun blogia. en todellakaan ees muista missä oon sut tai siis sun blogin ensimmäisenä bongannu, mut tässä sitä edelleen ollaan. vaikutat tosi symppikseltä ja tasapainoselta tyypiltä ja meinasin jo häiden aikoihin onnitella, mutten saanu sitä ikinä aikaseks. joten tässä se nyt tulee. onnea miljoonasti naimisiinmenon ja hyvä elämän johdosta! :D ja hauskaa syksynjatkoa.

    • 16.9.2011 20:25

      oho, sä oot sitte tosiaan ollu pitkään mukana! ja tehny vissiin vähän salapoliisityötäkin, jos oot nää uudemmat blogit löytäny sen ekan perusteella (luulin peittäneeni jälkeni!) :D

      mutta tosi kiva kuulla, että viihdyt mun blog(e)issa ja kiitos paljon onnitteluista! :) ja hyvää syksyä sinnekin.

  3. Hanna permalink
    16.9.2011 21:06

    Mäkin luin silloin joskus sitä ihka ensimmäistä (?) blogiasi ja sit bongasin sen sun uuden blogin juurikin jonkun blogin kommenttiboksin kautta. Jotain hyötyä siis näistä kommenttibokseista on:) Mutta täällä siis ahkera lukija, mutta sitä laiskempi kommentoija.

  4. Siili permalink
    17.9.2011 04:08

    Luen sun blogia, mutta en tieda miksi. Olen lukenut sita nyt ehka kuukauden verran, eli en kovin kauaan. Tavallaan vaikutat mun mielesta vahan ylimieliselta ja inhottavalta, mutta toisaalta myos kovin tasapainoiselta ja kivalta. Postaukset on ehka vahan tylsia, mutta niissa on aina jotain kivaa ja omaperaista.

    Koska sanoitkin olevasi itsevarma ja vahat valitat muiden mielipiteista ja sita myota myos tasta kommentista, tama oli varma’an vahan turhaa. Kirjoitinpahan nyt, koska ”postaus heratti ajatuksia”. :)

    Aion pysya lukijanasi ainakin toistaiseksi. Hauskaa paivanjatkoa vaan! :D

    • 17.9.2011 10:36

      Hih, mahtavia komboja! Blogi vissiin nimensä veronen, kun kerta löytyy tollasia vastakohtapareja niin kirjottajasta ku postauksistakin :D (ps. millä tavalla inhottavalta, oon utelias!)

      Ja pöh, tosi kiva kun kommentoit! Niinkun tossa sanoinkin, niin kaikki kommentit on kivoja ja sellaset, jotka saattaa synnyttää hedelmällistä keskustelua vasta kivoja onkin. Ehkä mä tossa vielä erityisesti kärjistin tota mun muiden mielipiteistä piittaamattomuutta, vaikka ne ei välttämättä kauheesti hetkauttais mun maailmankuvaani, niin on niitä silti mielenkiintosta kuulla. :)

      Hyvää päivänjatkoa sinnekin ja kiva että viihdyt blogissa ristiriidoista huolimatta! ;)

      • Siili permalink
        19.9.2011 01:22

        Kiitos vastauksestasi! Mukavaa, etta se oli positiivinen, vaikka minun viestissani olisi kylla vahan ollut toivomisen varaa.

        Inhottavalla en tarkoita sellaista, etta olisit ilkea tai vastenmielinen laheisillesi, kuten ystaville, puolisolle tai suvulle. Ehka lahinna sita, etta vaikutat mun mielesta silta, etta on parempi etta pysyt ruudun takana. Luulen, etta jos tapaisimme kaupungilla, et olisi ystavallinen minulle tai muille tuntemattomille tavallisille ihmisille.

        Luulen sen johtuvan juurikin siita etta olet kovin itsevarman oloinen ja samalla vahan omaperainen. Ilmeesi ovat joskus kuvissa koppavia ja pelastyisin sellaista kadulla. Ala ota tata kovin pahalla, nimittain tama on nyt todellakin vain minun mielipiteeni. En usko, etta kovin moni on kanssani samaa mielta!

        Enkohan viihdy blogisi matkassa! Lupaan ilmoittaa, jos poistun lukijoistasi! :D

        (Ai niin, mulla ei toimi aakkoset pisteilla, koska olen Brasiliassa.)

        • 19.9.2011 12:26

          Kiitos selvennyksestä! Voi olla että tossa sun ”analyysissä” on jotain perääkin, oon kyllä tosi kohtelias ja huomaavainen ja ystävällinen esim. kaupan kassalla tai muissa tilanteissa, joissa vieraita ihmisiä kohtaa, mut toisaalta oon kyllä ihan liian ennakkoluulonen ja muodostan helposti jonkun -mahdollisesti negatiivisenkin- käsityksen ihmisistä pelkän ulkomuodon perusteella. Pitäis oppia enempi arvostamaan kaikenlaisia ihmisiä eikä vaan niitä joiden ajattelee joidenki ulkosten seikkojen perusteella olevan samalla aaltopituudella. Tai no itseasiassa pitäis ehkä oppia arvostamaan varsinkin myös niitä, jotka ei sisäisestikään oo samalla aaltopituudella… :D

          Ja oih, Brasilia, kelpais mullekin! :)

  5. 18.9.2011 11:49

    Tää on sun kolmas blogi mitä mä luen, mut senhän sä tiesitkin jo. Mä en ole missään blogissa ahkera kommentoija, aina ei vaan ole mitään sanottavaa postauksen aiheeseen liittyvää enkä yleensä viitsi alkaa selittämään jotain ihan muuta. Se kysymyksien esittäminen postauksissa tuntuu keskimäärin turhalta. Mä laittelen niitä itse omaan blogiini tosi harvoin, vain tarkkaan harkituissa tapauksissa ja tosi usein en just silloin saa yhtään kommenttia tai ehkä sen pari mitä muutenkin saan. :D

    • 18.9.2011 17:18

      Jep, kiva kun oot pysyny mukana! :) Mul on itellä kommentoidessa sellasia kausia et välillä en jaksa sanoa mitään ja välillä taas kommentoin melkein jokasta postausta. Kysymyksiin tosi harvoin kyllä itekin vastaan, ehkä lähinnä sillon jos bloggari kaipaa jotain vinkkejä, joita itellä sattuu olemaan annettavana. Että ehkäpä niitä kysymyksiä ei itekään tarvi väkisin joka aiheesta vääntää mutta toisaalta ei tarvi erityisesti välttääkään :)

  6. 18.9.2011 13:47

    Mäkin olen lukenut jo pidemmän aikaa kahta sun blogia. Luen todella monia muitakin suomalaisia blogeja (joiden seuraamiseen kulutan varmasti ihan liian paljon aikaa), ja luulisin että sun blogeissa on eniten vetänyt puoleensa se, että ne on jotenkin niin teeskentelemättömiä ja henkilökohtaisia siinä mielessä, että todellakin kertovat sun päivittäisestä elämästä eikä Nellyn trendikollaaseista tai uusimmasta tuotteesta jonka se ja se firma lähetti. Tämän pitkän ja kömpelön lauseen kautta halusinkin ilmaista, että kyllä täälläkin luetaan ja tykätään, vaikkei yleensä näitä kompuroivia lauseita niin kovasti kommenttiboksissa viljelläkään! :)

    • 18.9.2011 17:22

      Jee, kiva tutustua uusiin (tai siis vanhoihin mutta mulle uusiin) lukijoihin! :) ja kiitos kehuista, mä tosiaan oon molemmissa blogeissa pyrkiny siihen, että niissä ihan oikeesti näkyy minä ja mun elämä eikä jotain googlesta kaivettuja kuvia ja mainoksia, hyvä jos se näkyy lukijoillekin. :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

